Korte film: Jutter

“Jutter” is een korte film bedacht door Koen Olijerhoek, Alrik Wiggers en Juriaan Wolters voor hun opleiding Visual Effects & Immersive Media aan de Nederlandse Filmacademie. Deze korte film gaat over een eenzame oude strandjutter die met een radio bezig is om contact te leggen met de buitenwereld, alleen gaat er een onderdeel kapot. De jutter heeft een klein robotvriendje, die hij ooit zelf in elkaar heeft geknutseld, waarmee hij op het strand op zoek gaat naar een nieuw onderdeel voor zijn radio. Het robotje is volledig geanimeerd. In februari 2018 is de film gedraaid met acteur Benjamin Gijzel, DOP Dionne Cats en Production Designer Henk Pol. De bedoeling was dat deze film af moest zijn voor de visual effects presentatie tijdens het Keep an Eye Filmacademie Festival 2019.

Alrik Wiggers had mij een paar weken daarvoor benaderd of ik het sound design wilde doen van deze film. Er was alleen geen setgeluid opgenomen, dus al het geluid moest van de grond af aan worden opgebouwd. Samen met Thomas Machtel (Lichting 2020) heb ik eerst een hele dag gefoleyed. Dit was onwijs leuk om te doen. Voetstappen in droog en nat zand, de radio met zijn oude en zware klank, de dikke stof van de kleding en tas van de man, en uiteraard het robotje!

Het robotje beweegt zich rollend voort over het zand. Je kan dan makkelijk denken dat je alleen iets metaalachtigst laat horen wat over het zand glijdt (wij gebruikten hier een cocktailshaker voor). Maar met het gegeven dat het robotje door de oude man in elkaar is geknutseld, kan je zo veel meer. We hebben verschillende props gezocht waardoor het robotje zowel mechanisch als oud en krakkemikkig aan voelt. Wanneer hij zich voortbeweegt over het zand hoor je zowel het motortje, geratel en het contactgeluid van zijn metalen wielen over het zand. Het motortje hebben we gemaakt door te spelen met een op afstand bestuurbaar autootje. Het geratel bestond uit een soort rammelende stok van een rolstoel. En met oude metalen blikken en scharnieren hebben we de rest vormgegeven. Het robotje is dus met alleen al foley opgebouwd uit meerdere lagen. Het verbaasde me hoeveel karakter ik met alleen al foley kon toevoegen.

Voor de rest van het sound design had ik helaas maar een paar schaarse uren in de week voorafgaand aan het Keep an Eye Filmacademie Festival. Maar ondanks het korte tijdsbestek staat er nu een mooie film!